
یکی از معتبرترین احراز شیعه حرز امام هادی علیه السلام میباشد که در چند کتب مختلف ذکر شده و خواص بینظیر بسیاری داردعرفان سهرابی
مقدمه
حرز امام هادی (علیه السلام) دعایی است که از امام دهم حضرت امام علی نقی علیه السلام نقل شده است. این حرز (دعا) خواص بینظیری دارد از جمله آنها نگهدارنده از بلایاست خصوصا برای کودکان خردسال
_حرز امام هادی علیه السلام و آنچه در این مطلب می خوانید به شرح ذیل است پس از تحقیقاتی که انجام شده در این مقاله در اختیار شما دوستان گذاشته شده است
***
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ وَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ قَاهِرَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ خَالِقَ كُلِّ شَيْءٍ وَ مَالِكَهُ كُفَّ عَنَّا بَأْسَ أَعْدَائِنَا وَ مَنْ أَرَادَ بِنَا سُوءاً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ أَعْمِ أَبْصَارَهُمْ وَ قُلُوبَهُمْ وَ اجْعَلْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ حِجَاباً وَ حَرَساً وَ مَدْفَعاً إِنَّكَ رَبُّنَا لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ لَنَا إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا وَ إِلَيْهِ أَنَبْنَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ- رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ رَبَّنَا عَافِنَا مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِها وَ مِنْ شَرِّ مَا يَسْكُنُ فِي اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ سُوءٍ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍّ رَبَّ الْعَالَمِينَ وَ إِلَهَ الْمُرْسَلِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ أَوْلِيَائِكَ وَ خُصَّ مُحَمَّداً وَ آلَهُ أَجْمَعِينَ بِأَتَمِّ ذَلِكَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ أُومِنُ بِاللَّهِ وَ بِاللَّهِ أَعُوذُ وَ بِاللَّهِ أَعْتَصِمُ وَ بِاللَّهِ أَسْتَجِيرُ وَ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ مَنْعَتِهِ أَمْتَنِعُ مِنْ شَيَاطِينِ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ وَ مِنْ رَجِلِهِمْ وَ خَيْلِهِمْ وَ رَكْضِهِمْ وَ عَطْفِهِمْ وَ رَجْعَتِهِمْ وَ كَيْدِهِمْ وَ شَرِّهِمْ وَ شَرِّ مَا يَأْتُونَ بِهِ تَحْتَ اللَّيْلِ وَ تَحْتَ النَّهَارِ مِنَ الْبُعْدِ وَ الْقُرْبِ وَ مِنْ شَرِّ الْغَائِبِ وَ الْحَاضِرِ والشَّاهِدِ وَ الزَّائِرِ أَحْيَاءً وَ أَمْوَاتاً أَعْمَى وَ بَصِيراً وَ مِنْ شَرِّ الْعَامَّةِ وَ الْخَاصَّةِ وَ مِنْ شَرِّ نَفْسٍ وَ وَسْوَسَتِهَا وَ مِنْ شَرِّ الدَّنَاهِشِ وَ الْحِسِّ وَ اللَّمْسِ وَ اللُّبْسِ وَ مِنْ عَيْنِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ بِالاسْمِ الَّذِي اهْتَزَّ بِهِ عَرْشُ بِلْقِيسَ وَ أُعِيذُ دِينِي وَ نَفْسِي وَ جَمِيعَ مَا تَحُوطُهُ عِنَايَتِي مِنْ شَرِّ كُلِّ صُورَةٍ وَ خَيَالٍ أَوْ بَيَاضٍ أَوْ سَوَادٍ أَوْ تِمْثَالٍ أَوْ مُعَاهَدٍ أَوْ غَيْرِ مُعَاهَدٍ مِمَّنْ يَسْكُنُ الْهَوَاءَ وَ السَّحَابَ وَ الظُّلُمَاتِ وَ النُّورَ وَ الظِّلَّ وَ الْحَرُورَ وَ الْبَرَّ وَ الْبُحُورَ وَ السَّهْلَ وَ الْوُعُورَ وَ الْخَرَابَ وَ الْعُمْرَانَ وَ الْآكَامَ وَ الْآجَامَ وَ الغِيَاضَ وَ الْكَنَائِسَ وَ النَّوَاوِيسَ وَ الْفَلَوَاتِ وَ الْجَبَّانَاتِ وَ مِنْ شَرِّ الصَّادِرِينَ وَ الْوَارِدِينَ مِمَّنْ يَبْدُو بِاللَّيْلِ وَ يَنْتَشِرُ بِالنَّهَارِ وَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكَارِ وَ الْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ وَ الْمُرِيبِينَ وَ الْأَسَامِرَةِ وَ الْأَفَاثِرَةِ [الْأَفَاتِرَةِ] وَ الْفَرَاعِنَةِ وَ الْأَبَالِسَةِ وَ مِنْ جُنُودِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَ عَشَائِرِهِمْ وَ قَبَائِلِهِمْ وَ مِنْ هَمْزِهِمْ وَ لَمْزِهِمْ وَ نَفْثِهِمْ وَ وِقَاعِهِمْ وَ أَخْذِهِمْ وَ سِحْرِهِمْ وَ ضَرْبِهِمْ وَ عَبَثِهِمْ وَ لَمْحِهِمْ وَ احْتِيَالِهِمْ وَ اخْتِلَافِهِمْ- وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍّ مِنَ السَّحَرَةِ وَ الْغِيلَانِ وَ أُمِّ الصِّبْيَانِ وَ مَا وَلَدُوا وَ مَا وَرَدُوا وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍّ دَاخِلٍ وَ خَارِجٍ وَ عَارِضٍ وَ مُتَعَرِّضٍ وَ سَاكِنٍ وَ مُتَحَرِّكٍ وَ ضَرَبَانِ عِرْقٍ وَ صُدَاعٍ وَ شَقِيقَةٍ وَ أُمِّ مِلْدَمٍ وَ الْحُمَّى وَ الْمُثَلَّثَةِ وَ الرِّبْعِ وَ الْغِبِّ وَ النَّافِضَةِ وَ الصَّالِبَةِ وَ الدَّاخِلَةِ وَ الْخَارِجَةِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ.
_«ترجمه فارسی»
ابتدا میکنم به نام خدای بخشنده مهربان نیست حرکتی و نه قوتی مگر به رسولان و ای غلبه کننده بر کسی که در آسمانها و زمین ها باشد، و ای موجود خدای بلند مرتبه .بزرگ خداوندا ای پروردگار فرشتگان و روح و پیامبران و کننده هر چیز و صاحب او بازدار از من از ما بدی دشمنان ما و کسی که به ما اراده بدی نموده باشد از جن و انس و چشم و دل آنها را کور نما و میان ما و آنها پرده و حافظ و محل دفعی قرار ده به درستی که تو پروردگار مایی
ای پروردگار ما، ما را وسیله امتحان برای آن جماعتی که کافرند قرار مده و ما را بیامرز ای پروردگار ،ما به درستی که تو غلبه کننده و دانا به حکمتی ای پروردگار ما ما را از هر بدی و شر هر جنبنده ای که تو موی پیشانی او را گرفته ای یعنی زمام امور او به دست تو است سلامت بدار بدرستی که پروردگار من بر راه راست است و از هر شری در شب و روز و از شر هر صاحب شری نجات ده ای پروردگار همه عالم و خداوند همه پیامبران بر محمد و آل او الا و بر همه دوستانت رحمت فرست و محمد و آل او را به تمام ترین رحمت خود مخصوص گردان نیست حرکتی و نه قونی مگر به خدای بلند مرتبه بزرگ پناه به نام خدا و به ذات خدا ایمان می آورم به خدا و به خدا پناه می برم و به خدا چنگ میزنم و از خدا طلب زنهار می نمایم و به غلبه خدا و منع کردن او دوری مینمایم از شیطانهای جن و انس انس و جن و ان پیاده ایشان و سواره آنها و از جای جستن آنها و یا از دویدن ایشان و میل نمودن آنها و برگشتن آنها و مکر آنها و شر آنها و از شر آن چه آن را بجای آورند در شب و روز، از دور و نزدیک و از شر پنهان و حاضر و شاهد آن چه قصد نموده، زنده های و مرده های ،آنها کور و بینا و از شر بیگانه ها و خویشان و از شر نفس و از وسوسه آن و از شر جن ها و از بیخ برکنده شدن و از قريب و اشتباه و چشم بد جن و انس و پناه میبرم به نامی که حرکت نمود به سبب آن تخت بلقیس و پناه میدهم دین و نفس خود را و همه آنچه که شامل باشد آن را خواهش من از شر هر صورتی و خیالی یا سفیدی یا سیاهی یا صورتی یا اهل ذمه ای یا کافر حربی از آنچه قرار گیرد در هوا و ابر، در تاریکی و روشنی و سایه و آفتاب و در خشکی و دریاها و در همواری و ناهمواری و در ویرانه و آبادانی و در تلها و نیستان ها و در مواضعی که آب مجتمع گردد و در کلیسیاها و قبرستانهای ارامنه و در بیابان ها و صحراها [بسیار جادوگران] و از شر رجوع نمایندگان و وارد شونده ها از کسانی که ظاهر می شوند در شب و پنهان میشوند پراکنده میشوند در روز و در شام و صبح و در بامداد و وقت عصر و از صاحبان شک و از سخن گویان در شب و ازشیطانها جاسوسان ما بین دو انگشتان و از شتر ظالمان باغی و ابلیس ها و از سپاه ایشان و از جفتهای آنها و از خویشان آنها و از قبیله های آنها و از عیب نمودن آنها و دمیدن آنها و از بلیه های آنها و فرا گرفتن آنها و سحر نمودن آنها و زدن آنها و فساد کردن آنها و از حیله نمودن آنها و مخالفت نمودن آنها و از شتر هر صاحب شری و از شر ساحران و هلاک کنندگان و از ام صبیان و از چیزی که زاییدهاند او را و آنچه حاضر شدند او را و از شتر هر صاحب شری که داخل باشد و بیرون باشد و عارض گردد و مرتکب شود شتر را و ساکن باشد و حرکت کننده باشد و از طپیدن رگ و از درد سر و از درد نصف سرو صورت و از تب لازم و از تب هر روز و از تب سه یک و از تب ربع و نوبه یک روز در میان و از تی که بلرزاند و تب گرم و از تب اندرون و بیرون و از شتر هر جنبنده ای که تو گرفته ای پیش سر او را بدرستی که تو بر راه راستی ورحمت خدا بر پیامبر آل طاهرین او باد.
امام ابو جعفر محمد بن علی الرضا این تعویذ را برای پسرش امام هادی علیه السلام نوشتند در حالی که نوزادی در گهواره بودند این تعویذ همراه با او بود و یارانش را بـه ایـن حـرز دستور می دادند
۱_عزیز شدن در نزد مردم
۲_موید شدن به نصرت الهی
۳_دوری از وسوسه های شیاطین
۴_قرار گرفتن از خوبان خلق
«سند»
شیخ علیبدالصمد از گروهی از یارانشان که خدایشان زیادکند از پدرش شیخ فقیه ابوالحسن از شیخ ابو جعفر محمد بن حسن طوسی همچنین از حسین بن احمد بن طحال مقدادی از ابومحمد حسن بن حسین بن بابویه از شیخ ابوجعفر محمد بن حسن ابن علی طوسی از گروه یارانشان از ابوالمفضل محمد بن عبدالله شیبانی از ابواحمد عبدالله بن حسین بن ابراهیم علوی از پدرش شاهزاده عبدالعظیم به عبدالله حسنی نقل میکند
این حرز در کتاب مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، (ج۲، ص۴۹۹) همچنین در کتاب البلد الامين (ص) (۸۹ با عنوان عوذه يوم الجمعه و در كتاب بحار الانوار ج ۹۱ ص (۳۶۲) آمده است البته در سند این حرز برخی افراد ضعيف وجود دارد عوالم العلوم والمعارف والأحوال من الآيات و
الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، (ج۲۳، ص۲۵۱) از مهج الدعوات نقل کرده است.
Written by
Rosalina D. William
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation is enougn for today.
0 نظر